250 infants de l’Escola El Vinyet de Solsona creen una guia de la ciutat adreçada a les famílies visitants
La publicació acaba de sortir a la llum i és fruit d’un projecte conjunt del centre i l’Agència de Desenvolupament Local
• Es distribuirà principalment a través de l’Oficina de Turisme
• El centre la presentarà públicament aquest divendres en les seves primeres Jornades Pedagògiques
Quins llocs creuen els nens i nenes de Solsona més interessants per visitar a la ciutat, quina valoració donen a cada parc en funció de l’edat, quins són els millors espais d’esbarjo, les festes i tradicions preferides, els plats típics de la zona, curiositats i rutes per fer. Ho recull la publicació adreçada a les famílies visitants Solsona amb ulls d’infant. Una guia de la ciutat feta per nens i nenes, realitzada durant el curs passat pels 250 alumnes i mestres de l’Escola El Vinyet i tècnics municipals, que acaba de sortir a la llum. Aquest matí l’han presentat en roda de premsa representants de l’Ajuntament, l’Agència de Desenvolupament Local de Solsona i Cardona i el centre educatiu.
Aquest treball ha estat fruit de la col•laboració de l’Escola El Vinyet i el consistori, a través de l’Agència de Desenvolupament Local, i té el suport de la Diputació de Lleida, que finança el 50 per cent del cost d’impressió. Tal com ha destacat la regidora de Joventut, Yasmina Valderrama, “de material turístic sobre Solsona se n’ha editat molt i divers, però aquest és especial, perquè està fet per i per a nens”. Hi han treballat tots els alumnes de l’escola, que tenen entre 3 i 12 anys (des de P-3 fins a 6è).
La idea va néixer en el si de l’escola, coincidint amb l’Any Internacional del Turisme Sostenible, a fi de treballar en un projecte comú entre totes les comunitats educatives del centre (petits, mitjans i grans) que aproximés l’alumnat al seu entorn. Per a la directora, Anna Tarrés, el resultat final “és una oportunitat de donar a conèixer la nostra ciutat a través d’una visió molt innocent i propera”.
La proposta del centre educatiu va encaixar perfectament amb les línies de treball de l’Agència de Desenvolupament Local de Solsona i Cardona, tal com explica la seva directora, Glòria Domínguez. I és que ja “es volia editar material turístic orientat al públic familiar” i l’acció també s’alineava amb la voluntat de posar en valor el patrimoni local. Igualment, va coincidir amb la disponibilitat a l’Agència de tècnics especialitzats que podien treballar-hi, per exemple, en el disseny i la maquetació.
Activitats paral·leles de sensibilització
A banda de la guia, però, durant el curs passat al Vinyet els infants van participar en activitats paral•leles que van contribuir a sensibilitzar-los sobre el territori. Així, es va dur a terme un taller de fotografia i durant la Setmana de la Cultura, que coincideix amb Sant Jordi, es van escollir diferents temes que apareixerien a la publicació i es van dur a les aules en forma de jocs. N’hi ha alguna que ha quedat pendent de realitzar, com l’intercanvi amb una escola barcelonina perquè els infants del centre solsoní facin de guies per un dia.
Tal com han explicat avui la secretària de l’escola i una de les dinamitzadores del projecte, Marta Valls, i Nahuel Rinaldi, en representació dels alumnes, si bé un equip d’adults va guiar el treball –definició dels apartats, acotament de l’espai, correcció de textos i disseny i maquetació–, “la seva intervenció ha estat petita”. Els nens i nenes demanen als visitants “que respectin els monuments i totes les coses importants de la ciutat”, segons ha remarcat avui el Nahuel, alumne de 5è.
S’han editat 1.500 exemplars de Solsona amb ulls d’infant. Una guia de la ciutat feta per nens i nenes i la principal distribució es canalitzarà a través de l’Oficina de Turisme de Solsona (amb un preu simbòlic d’1 euro), tot i que també es farà arribar a escoles, serveis educatius del Solsonès i comarques veïnes i allotjaments de la comarca, entre d’altres. A més, tots els autors en rebran un exemplar gratuït. Aquest divendres, dia 6, l’Escola El Vinyet presentarà el resultat d’aquest projecte en les seves primeres Jornades Pedagògiques.
Treball col•laboratiu
La realització d’aquesta publicació reforça la línia col•laborativa iniciada el 2010 entre l’Ajuntament i altres entitats de l’àmbit escolar i el turisme (com el Servei Educatiu del Solsonès i l’Associació Ithaca) i les escoles per posar en valor el patrimoni cultural i els recursos turístics del municipi. Aquell any es va dur a terme un concurs per fer una auca sobre el Pou de Gel. Més endavant, s’han organitzat exposicions sobre les places i fonts de la ciutat i l’apadrinament de patrimoni per part dels centres. Arran de la creació del Consell d’Infants i Adolescents, també s’han realitzat accions conjuntes, com per exemple una campanya de sensibilització sobre la necessitat de mantenir Solsona neta, el 2014, amb la col•locació de rètols en forma de rodolins a carrers i places del nucli antic.