Llum verda de Solsona al canvi de titularitat d’un tram de carretera per construir la rotonda del Vinyet
La rotonda està projectada a l'altura de l'Escola El Vinyet
L’Ajuntament de Solsona sol·licitarà a la Secretaria d’Infraestructures de Mobilitat de la Generalitat de Catalunya el traspàs de titularitat del primer tram de la carretera de la Llosa del Cavall (C-462z), que transcorre pel seu terme municipal. El Ple ho va aprovar ahir amb els posicionament favorable de tots els grups, excepte Treballem per Solsona, que s’hi va abstenir. Aquest és un pas previ necessari perquè la Diputació de Lleida executi les obres de construcció de la rotonda que ha de regular l’accés a l’Escola El Vinyet.
Tot i el suport majoritari, aquest punt no va estar exempt de debat polític. Malgrat votar-hi a favor, Junts per Solsona va criticar el retard acumulat en aquesta obra, tot recordant que fa quinze anys que es coneixia l’emplaçament de l’escola, inaugurada el 2022. La seva portaveu, Núria Bonet, va afirmar que la demora no s’ha d’atribuir únicament a la titularitat de la via, sinó a la manca d’interès en una nova rotonda de l’anterior alcalde republicà. Per a Junts, això demostra que “a Solsona es governa sobre la marxa i sense planificació”.
En la mateixa línia, Marc Barbens, de Treballem per Solsona, va posar èmfasi en els retards i les vicissituds acumulades al voltant de l’Escola El Vinyet i va lamentar també que hagi quedat aturat el projecte de condicionament de la travessia de la Cabana d’en Geli. Barbens és del parer que aquesta operació “amaga la incapacitat de molts anys de treballar amb les administracions per arribar a bon port”. Treballem adverteix que assumir la titularitat de la carretera és un regal enverinat” perquè requerirà un pressupost de manteniment a les arques municipals.
Millores prèvies
Des del govern municipal s’estima en 800 euros el cost anual de manteniment d’aquest tram, de 1,350 quilòmetres. Així mateix, tal com va explicar el regidor d’Urbanisme, Joan Parcerisa, s’ha dut a terme un estudi de necessitats i actuacions prèvies que es requeriran a la Generalitat abans de rebre el vial. Es calcula que la inversió necessària per part de l’administració catalana serà d’uns 115.000 euros per al reasfaltatge, la construcció de drenatges laterals i la millora dels entroncaments, la senyalització i els talussos, entre d’altres.
Explicacions sobre Ca l’Alemà
Un altre assumpte urbanístic que l’oposició va portar a col·lació en el Ple d’ahir va ser el possible desenvolupament dels terrenys de Ca l’Alemà que el Consell Comarcal vol destinar a l’ampliació del Centre Sanitari. Tant Junts com Treballem per Solsona reclamen explicacions sobre les converses del govern municipal amb l’ens intermunicipal i quin és el posicionament de l’executiu.
L’alcaldessa, Judit Gisbert, va argumentar que el Consell Comarcal encara no ha efectuat la compra del terreny, tot i que la primavera passada va demanar a l’arquitecte municipal un informe –concretament, un certificat de compatibilitat urbanística. L’alcaldessa va afegir que l’ens gestor del Centre Sanitari “està perfectament informat de les condicions del terreny, que és sòl urbanitzable de caràcter discontinu”. “I no és l’Ajuntament qui ha de decidir” sobre aquesta operació. Gisbert va deixar clar que “evidentment, hi ha converses” entre ambdues administracions, si bé formalment el consistori encara no té cap petició de desenvolupament del pla parcial. “Ara el Consell Comarcal està valorant quines són les possibilitats”.
La portaveu d’ApS-CUP i segona tinenta d’alcaldessa, Pilar Viladrich, es va refermar en el posicionament que la seva formació va defensar abans de les eleccions, quan es va anunciar la voluntat d'adquisició dels terrenys per part del govern del Consell. Viladrich reitera que es prioritzarà el respecte a la legalitat quan hi hagi el projecte sobre la taula. “Serem absolutament escrupoloses”, va sentenciar ahir. Fins ara, però “tot són especulacions”.